Įdomi veikla – logopedinė nauda

Įdomi veikla – logopedinė nauda

  1. Montesori pažymi, jog tikras su protu susijęs „motorinis požymis“ yra rankos judesys, padedantis protui atlikti darbus. 

Kyla klausimas – kaip judesiai susiję su kalba? Čia svarbu prisiminti, kad „proto galia slypi pirštų galiukuose“. Kodėl taip yra? Todėl, kad žmogaus smegenyse kalbos centras yra visai šalia motorinio centro. Galvos smegenų kairiojoje kaktos skiltyje yra broca sritis, kuri atsakinga už kalbą. Ji yra tiesiogiai susijusi su smulkiąja motorika. Kuo labiau lavinsime smulkiuosius rankų/pirštų judesius, tuo labiau aktyvinsime kalbos neurologines jungtis.
Mažųjų smulkiąją motoriką lavina įvairūs žaidimai su žaislais, statybinėmis detalėmis, daiktais, žaidimai su kaištukais, mediniais plaktukais. 2-3 metų vaikai mėgsta išmėtyti ir surinkti žaislus, sudėti į dėžutę ar kibirėlį kamuoliukus, kaštonus ar kitus nedidelius daiktus, sumauti ant šerdies 3-5 žiedus ir pan. Jiems patinka surinkti daiktus iš dviejų dalių, sudėti piramidę iš skirtingo dydžio žiedų. Vaikai pradeda atlikti veiksmus su daiktais: žaidžia su formelėmis, kastuvėliais, kibirėliais, balionais, riedančiais daiktais. Skatinkime mažuosius atsegti priekyje esančias dideles sagas, atrišti batų raištelius, plauti rankas trinant kiekvieną pirštelį atskirai, liesti įvairios tekstūros medžiagas. Visa tai ugdo vaikų rankų judesių tikslumą, koordinaciją, vikrumą, gebėjimą atlikti elementarius judesius ir veiksmus.
4-5 metų vaikams atsiveria naujos galimybės lavinti smulkiąją motoriką. Ypač palankios sąlygos ugdyti rankų mikrojudesius lipdant, klijuojant, plėšant, piešiant. Vaikus raginkime piešti paprastais ar spalvotais pieštukais, vaškinėmis kreidelėmis, mokykline kreida, teptukais, pirštais.
Šeštaisiais gyvenimo metais reikėtų tobulinti popieriaus lankstymo įgūdžius, mokyti gaminti žaisliukus. Skatinkime vaikus sukurti statinius ne tik iš stambių detalių, bet ir konstruoti iš smulkių LEGO kaladėlių, mozaikų, dėlionių, kur reikalaujama didelio kruopštumo, judesių tikslumo, akies rankos koordinacijos, mąstymo bei vaizduotės. Labai reikšmingi šiame amžiuje kirpimo žirklėmis, lipdymo iš molio ar plastilino įgūdžiai.
Kelios paprastos žaidimų idėjos namuose:
1. „Makaronų karoliai“. Suverti makaronus ant spalvotos juostelės. Makaronus galima nudažyti.
2. „Žirnių ir kruopų košė“. Suberti į vieną dubenį žirnius ir kruopas. Atskirti pincetu ar šaukšteliu žirnius į vieną dubenėlį, kruopas – į kitą.
3. „Akmenėlių mozaika“. Iš įvairių dydžių ir formų akmenukų dėlioti piešinius ir figūras.
4. „Rask dovaną“. Maži žaisliukai suvynioti į daug sluoksnių folijos. Vaikas turi išvynioti ir surasti žaisliukus.
5. „Spalvota kirmėlaitė“. Suverti spalvotas sagutes mažėjančia tvarka.
6. „Sportuojantys žmogeliukai“. Iš dantų krapštukų sudėlioti figūras keičiant kojų ir rankų padėtį. „Galva“ gali būti plastikinis kamšelis su išpieštu veideliu.
Ypatingai naudingi žaidimai, kuriuose tuo pačiu metu sinchroniškai atliekami rankų/ pirštų judesiai ir tariami žodžiai. Tam tinka įvairios skaičiuotės, eilėraščių, dainelių imitacijos.

Joniškio r. PPT logopedė  Laima Paulauskienė

 

Paskutinį kartą redaguota 2023-04-05, 15:41:26